Parlamentet- David Batra

Jag måste säga att jag tycker att David Batras kommentar angående Sverigedemokraternas drastiska uppbrott ur kyrkan vid riksmötets öppnande i Parlamentet förra veckan var helt klockren! Han sa något i stil med: Jag tycker det är roligt att Jimmy Åkesson hela tiden säger att man inte får prata om integrationsfrågor i sverige och att det är fel, och sen när den här prästen gör det, när hon tar upp ämnet. Då går han ut!!!

Ja, vad ska man säga. Uttalandet talar för sig själv. Det är ju sant. När man går in frivilligt som ett parti som fokuserar så mycket på integrationsfrågor som Sverigedemokraterna gör i en demokrati som Sverige. Så är det inte direkt oväntat att man möts av tvivel och upprörda röster. Speciellt med vår jords historia, jag syftar här på andra världskriget. Att man sedan under ett traditionsenligt kyrkbesök under riksmötets öppnande möts av en präst som talar om ett av kristendomens starkaste budskap. Det är inte heller speciellt oväntat.

Vad som dock är oväntat, är att vuxna människor, i ett land som Sverige reser sig upp under en del av riksmötets öppnande och går ut. Det är dock oväntat. Hur moget är det på en skala? Hur mycket förtroende för dessa politiker får partiets väljare? Att de inte klarar av en av sveriges grundlagar?! Att de inte klarar av yttrandefrihetsgrundlagen?!

Jag säger inte att man måste hålla med. För det är ju precis det som yttrandefrihetsgrundlagen handlar om. Människans rätt att fritt tycka och tänka och yttra sina åsikter i tal och skrift. Men att resa sig upp och lämna en lokal när en person talar enligt just yttrandefrihetsgrundlagen. Det är inte att respektera andras åsikter. Det tycker jag visar att ett parti som just kommit in i Sveriges riksdag. Inte visar respekt för landets konstitutioner. Och det är fel! Man ska som en vuxen människa kunna lyssna på andras åsikter och respektera dessa. Inte avbryta på något sätt. Vill man sedan yttra sig om hurvida man håller med, eller INTE gör det. Så är det fritt fram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0