It's time to put on our thinking-hats

Studie- och yrkesvägledare ska inte bara ge svar, de ska väcka frågor också. Som till exempel varför man alltid säger "Liten och ettrig" men aldrig "Stor och ettrig"? Jag har i alla fall aldrig hört någon säga det, men varför? Antagligen för att beskrivningen "Liten och ettrig" sitter så pass djupt rotat i det svenska folket att det låter fel att använda ordet ettrig i något annat samanhang. Men visst finns det stora människor som är ettriga? Jag känner flera stycken! Så varför säger man inte det? Jag tror att jag ska börja säga ordet ettrig lite oftare och helst i samband med folk som inte kan beskrivas som små och observera reaktionen.. Det kan nog bli intressant, men enlikg SAOL så har ordet ettrig ingenting med att vara liten å göra, så haha lagen eller ja hmm Svenska Akademin är på min sida i alla fall!

Hursom, efter 1,5 vecka i sängen är jag måttligt road av att vara sjuk. Så imorgon blir det läkarstationen, ska försöka ordna till så att någon skrivet ut penicillin mot min bihålsinflammation även om det inte gillas av läkarkåren! Om de sätter sig emot så ska jag upplysa dem om att jag inte gillar att vara sjuk heller!
Nu blir det samhällskunskap och engelska


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0