60-90 sekunder var

Igår på svenskan fick vi ett uppdrag, vi fick en tidsaxel över litteraturens historia där både det ena och det andra var avbildat, till exempel datorer, franska revolutionen, korståg och annat som hänt under människans tid på jorden. Utifrån denna tidsaxel skulle vi sedan till idag fundera ut någonting att prata om i 60-90 sekunder. Det fick lov att vara precis vad som helst bara det gick att knyta till tidsaxeln på något sätt. Jag utgick från den lilla bilden som symboliserade boktryckarkonst och pratade lite om vilka möjligheter man har tack vare att man kan läsa. Man kan ta till sig nyheter från tidningar, underhållning från böcker, kunskap från böcker och viktigast av allt ta del av andras erfarenheter och liv.
Enligt mig är det en av de viktigaste egenskaperna hos en person, att man tar del av andras erfarenheter och tillsammans med sina egna erfarenheter gör någonting bra av det.
Det som förvånade mig mest idag var att även om vissa hade valt samma bild på tidsaxeln så var inte en enda presentation den andra lik..ganska bra jobbat i en klass med 33 personer! Det märktes verkligen att alla hade tänkt till och hade ett budskap med sin lilla presentation och det tyckte jag var helt fantastiskt! Mycket spännande att lyssna till!
I övrigt har dagen gått sin gilla gång, inte varit så uppåt idag men jag har gjort så gott jag har kunnat. Jag har lyckats få lite matte gjort vilket känns som ett litet mini-steg i rätt riktning. Tror jag?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0